НОВИ ХОРИЗОНТИ


Скритият Остров

Пол Сезан обичаше да казва, че изкуството е хармония, успоредна на природата. Хомбройх е създаден, следвайки този принцип. Място, където творчеството и архитектурата взаимодействат с пейзажа. Това вдъхва живот на ателието за идеи.

Нова концепция за музей, предназначен да стимулира художествената креативност на посетителите и да ги образова. Разполага и с място за настаняване на гостуващи творци. Очарователно място на сливане на традиционните с експерименталните решения.

Хомбройх e място на благородна среща на култури - художествена и екологична. Известен като творческа лаборатория за консервиране, предимно на древно азиатско и западно изкуство, той е преди всичко двигател за разработване на нови проекти. Комплексът е разположен в Нойс, недалеч от Кьолн, в Северен Рейн. Той обхваща площ от над шестдесет хектара и четиридесет сгради. Това многофункционално пространство е замислено като непрекъснат „отворен експеримент“. Творци от цял свят живеят и работят там, занимавайки се предимно с архитектура. Мястото е създадено и за да бъде домакин на различни артистични, литературни, философски и музикални събития. Комплексът е създаден по личен проект на частния колекционер Карл-Хайнрих Мюлер, който през 1982 г. купува Rosa Haus, вила от XIX век, заобиколена от градина. След това, благодарение на сътрудничеството с различни художници създава фондация Инзел Хомбройх (1997), която продължава да се разширява, за да включи Музея Инзел Хомбройх, Ракетната база Хомбройх и Полето на Киркеби.

От 2014 г. важният културен център се ръководи от немския архитект Франк Бьом, след години, прекарани от него в Италия, където създава колекцията Deutsche Bank Italy, ръководи MiArt - Търговско изложение за модерно и съвременно изкуство и преподава във факултета по изкуства и дизайн IUAV във Венеция. Помолихме го да ни разкаже за живота в това ателие за изкуства.


Франк Бьом, Директор на Фондация Инзел Хомбройх

Снимка от изложбата Каменна чайна и други архитектури, посветена на фотографските изследвания на Терунобу Фуджимори, павильон Сиза.


Разхождаща се скулптура, проектирана от Терунобу Фуджимори: Каменна чайна. Дървената фасада е обработена ръчно по древния метод Якисуги.


Какво означава да се управлява толкова комплексна фондация?

От една страна имаме консервация и поддръжка от страна на Музея Insel Hombroich - международен авангарден проект, характеризиращ се с широкообхватна насоченост, допринасящ същевременно и за цялостното формиране на творби при взаимодействие между изкуство, архитектура и природа. От друга страна е Ракетната база Hombroich, бивша военна база, която Карл-Хайнрих Мюлер, основателят на музея, включва в имотите на Фондацията през 90-те години на миналия век. Тук Мюлер предлага на група творци място, където могат да отседнат и да творят за цял живот. Те от своя страна стават домакини на други творци, ползващи жилища за творчески престой. Нашата задача е да запазим създадената комплексност, обхващаща многообразие от архиви, произведения на изкуството, архитектура и пейзаж, и да развиваме изкуствата, както като осигуряваме творчески пространства, така и чрез популяризиране на програми и изложби.


Каква е Вашата основна дейност във Фондация Insel Hombroich и каква е Вашата цел?

Помещенията на фондацията позволяват и са предназначени за различни цели. В Хомбройх, например, разполагаме с голям комплекс от сгради на датския скулптор, режисьор и писател Пер Киркеби (1938–2018 г.), което ми даде възможност да организирам посветена на него изложба, в помещенията, които лично той е създал. Сградата на Алваро Сиза пък е предназначена да бъде домакин на временни изложби.

Наскоро завършихме и Къщата за музиканти, важен проект на покойния Раймунд Абрахам. Тя е предназначена за гостуващи артисти и им предлага също и експериментална сцена и студия. Освен това в музея липсват указателни табели. Това превръща посещението му в истинско откривателство, редуващо преживяванията, предизвикани от произведенията на изкуството (с естествено осветление) и отестествените природни картини около тях.


Как си сътрудничи Фондация Insel Hombroich с архитектите и с архитектурните институции?

Основната мисия на Хомбройх е експериментирането в архитектурата. Повече от двадесет години той е център, където реализирането на архитектурните творби е заради самата архитектура. Тя не се фокусира върху функционалността и практичността, а по-скоро върху художествената съгласуваност. Заедно с архитекта Роджър Болтсхаузер и неговите ученици от Федералния технически институт - Цюрих работих по проект за художествено депо в Ракетната база Hombroich, който беше замислен като конструкция от трамбована земна маса. Къде, ако не в Хомбройх, би могло да се направи опит с такава революционна интерпретация на традиционна древна техника?

Интериорът на Чайната.


Следвайки волята на Карл-Хайнрих Мюлер и черпейки вдъхновение от цитата на Сезан „Изкуството е хармония, успоредна на природата“, основният фокус на фондацията Insel Hombroich е върху природата. Как се чувствате като човек на изкуството, който живее тук?

От самото начало важните елементи включваха не само архитектурата, изкуството и пейзажа, но и активното присъствие на музиканти, поети и философи. Средата беше функционална и по-късно беше интерпретирана по различни начини, без да е необходимо да се добавят допълнителни тематични елементи. Вероятно бихте получили много различни отговори, но основно се формира този за преживяването от някаква форма на изолация.


Карта на Хомбройх. Архитектурни комплекси, единични сгради и архитектурен музей на открито на територия над 60 хектара.


Павилионът за временни изложби, проектиран от Алваро Сиза и Рудолф Финстервалдер.


Последната сграда, реализирана в Хомбройх, е на архитекта Терунобу Фуджимори. За какво става дума?

Чайната на Терунобу Фуджимори интерпретира японската традиция на чайната, която вероятно датира от Сен но Рикю през 16 век. Проектирана е да бъде поставена в Ракетната база Hombroich и е замислена 1:1 като произведение за изложба. Външният й вид е белязан от черната дървена фасада, обработена с огън по традиционния метод на Якисуги. Пламъците затварят практически порите на дървото, поради което то става по-устойчиво на атмосферните влияния. Фуджимори не третира повече повърхността. Геометрията на къщата се характеризира с извивки и едва забележима асиметрия.

Две вертикални крила са разперени встрани от тялото на сградата. Когато се отворят, капаците и стъклата на прозореца се превръщат в един единствен елемент. Опорите на къщата са здраво закрепени в земята и са изработени от особено здрава дървесина от рожков. Използването на дъб в интериора напомня за географското местоположение в Германия, а стоманеното стълбище напомня за сградите на Ервин Херих.


Как ще се използва Чайната?

Фондацията организира в определени дни чаени церемонии за до четирима души. За разлика от повечето японски чайни, Каменната чайна разполага с маса, на която посетителите сядат на пейка, следваща формата на извитата стена. Големият прозорец, който се отваря към заобикалящата природа, доскоро позволяваше да се провеждат чаени церемонии, но засега всичко е затворено.


Организира ли Фондация Insel Hombroich онлайн програми поради ограниченията във връзка с Covid-19?

Според нас преживяването от посещението на Музея Insel Hombroich не може да бъде заменено с виртуално. Въпреки това, ние ще направим нашите колекции и дейности достъпни в детайли и онлайн. Във всеки случай това не е директна реакция на текущата ситуация.


Студиото на Анатол Херцфелд


Какви са следващите планирани проекти / изложби / публикации?

В началото на 2021 г. фондацията ще публикува Терунобу Фуджимори. Ein Stein Teahouse, книга в чест на изграждането на чайната. През април ще открием изложба за творчеството на Жан Фотрие от собствената ни колекция и изложба на полската фотографка Йоана Пиотровска. В рамките на годината планираме да представим и пърформанс-проект на младия творец Харкеерат Мангат.

Полето на Киркеби. Трите параклиса (2003), Колекцията Kahmen (2006) и Къщата в полето - Музеят на популярни принтове (2009).