Палитра от нежни цветове, които напомнят за шейсетте години, когато Идеал Стандарт въведе новаторска гама от нюанси за санитарните си изделия.

От една страна, това е историята на дизайна, а от друга - световно признатата технологична експертиза в производството на керамика. Една лаборатория за идеи на Идеал Стандарт в търсенето на красотата, съчетана с най-висока степен на функционалност

1965. Ирония с лека нотка на непочтителност в инсталацията, създадена в Expression Room на Идеал Стандарт. Дизайнът е създаден от Чезаре Казати и Енцо Хайбш, двама млади архитекти, поканени от Джо Понти, който по това време е Арт директор.

Осъществяването на контакт с различни светове, разбирането на техните дълбоки социални и културни корени и на взаимовръзките между тях е това, което днес наричаме свързаност. Свързването не само изисква диалог. То налага и непрекъсната промяна на гледните точки и актуализация на целите. Ако е добре организирано, то със сигурност спомага за постигането на напредък и прогрес. Идеал Стандарт отлично познава формулата „Заедно за по-добро“ - лансиран през 2019 г. този принцип винаги е ръководил тази мултинационална корпорация. Събирането на много различни мисли, традиции и култури я превръща в гъвкава и модерна компания, способна да предусеща новите потребности и бързо да намира решения за тях. При тази многостранна идентичност, какво е да работиш за Идеал Стандарт в Италия? „Поемане на голяма отговорност предвид сериозната история на компанията“ е единодушният отговор на служителите в Милано.

Осъзнаването, че работиш за марка, при която стремежът към усъвършенстване и повишаване на стандарта за иновации и качество продължава да бъде осезаем“. Може да се каже, че в Идеал Стандарт са въплътени две души: едната обгръща естетиката, дизайна, по-нежната част на продукта, докато друга обхваща света на техниката, състоящ се от строителни обекти, функционални инсталационни системи, от ежедневната работа. „В Италия съществува силен и дълбоко вкоренен творчески стремеж.“ - обяснява Роберто Паломба от Serafini Palomba Associati, главен дизайнер на марката. „Тук е центърът на дизайна. Отдавайки дължимото на Джо Понти и неговата работа за модернизиране на италианското общество в следвоенните години, разбираме откъде тръгват корените на настоящата ни дейност. Социалният анализ и демократизацията на цените, управлявани от Понти, позволиха на компанията да постигне както творчески, така и икономически растеж. Историческите проекти са в основата на нашата работа днес. В някои отношения Италия се явява локомотива, движещата сила за формиране на определени ценности.“

Партньорството със студио Palomba Serafini Associati е последното от сътрудничествата с главните действащи лица на съвременния дизайн. Те допринасят за развитието на Atelier Collections и поддържат имиджа на марката. На рисунката: скица на мивка Conca.

112

години от основаването на Ideal (1909)

73

години от раждането на Ideal Standard: сливане на Ideal и Standard (1948)

11

години непрекъснато сътрудничество с Джо Понти (1953-1964)

616

работници

1800

точки на продажба в Италия

2

награди Gold Compass: 1979 Linda на Акиле Кастилиони

1998 Fiorile на Енци Мари

19

Майстори на дизайна, работили с Идеал Стандарт

4

години сътрудничество с Роберто Паломба от Palomba Serafini Associati, като Главен дизайнер

Роберто Паломба, Главен дизайнер на компанията от 2018.

Една занаятчийска среда, символично ателие от живи ръце и умове в постоянна конфронтация, това е, което американците откриха, когато пристигнаха в Бел Паезе в началото на ХХ век. Нека погледнем назад към историята на компанията, започнала на 20 април 1909 г., когато американската Standard Sanitary Manufacturing Corporation създаде Società Nazionale dei Radiatori в Милано. През 1929 г. е открита така наречената „бяла фабрика“ за производство на санитарен фаянс от vitreous сhina (порцелан), революционен с естетическите си и функционални качества материал. През 1948 г. двата индустриални центъра се сливат и се ражда Идеал Стандарт. Заимстваната от американците идея за баня ще превърне срещата с нея през 1953 г. в паметно събитие. Същата година, когато Джо Понти е художествен директор на компанията. "Той е, както през 1954 г. го описва Дария Гуарнати, редактор на Aria d'Italia, прочуто списание, управлявано от Понти, човек, който работи усилено; който пише, рисува, строи, пътува и обича живота; който не принадлежи на нито една школа, а е отдаден единствено на постоянното развитие на стремежите си; човек, който живее и работи в щастливото разбиране на своето време, част е от него, и е благодарен на живота.“

Вниманието към детайла прави продуктите уникални. Горе. Фазата на сушене на продуктите преди глазиране. Долу. Приготвяне на глазурата.

Формите се превръщат в нови форми. Трансформацията на керамиката от суровина в скулпутра е очарователна

Накратко, този виден архитект, който винаги е бил в движение, допринася за трансформацията на следвоенното италианско общество. Той ще проектира кулата Пирели (Pirellone), ще създаде концепцията на наградите Compasso d'oro, ще основе Domus и Stile, авангардни списания за дизайн и модерен стил на живот и ще построи десетки вили и хотели по цял свят. За Идеал Стандарт той ще създаде дизайна на Zeta, колекция от координирани осветителни тела за баня с изчистен, но авангарден дизайн, който ще даде нов тласък в развитието на най-скритото помещение в жилището.

Това развитие се потвърждава и от рекламните кампании по онова време, базирани на основни цветове и знакови форми от произведенията на авангардни за времето си творци, от които ще назовем само няколко, а именно Пино Товалия, Фриц Фрикер, Ецио Бонини и Енрико Чиути. Време, в което не се е проявявал страх от новостите, както и от проучванията, експериментите, авангардните художествени движения. Милано и цялата страна се превърнали в движеща сила, винаги отворени за конфронтации и срещи.

През тези решаващи за промяната в начина на живот и потребление години, когато всички нетърпеливо са търсели нови творчески пътища, стартират и два културни проекта, популяризирани от Идеал Стандарт. Единият е публикуваното за първи път през 1959 г. тримесечно издание, посветено на „Хрониките на цивилизацията, при която хората се чувстват добре“. Сред лицата, публикували свои статии, са Гуидо Бало (първо за изкуството, а след това за секцията за дизайн), Гилон Дорфлес (дизайн), Агнолдоменико Пика) (архитектура), журналисти като например Джорджо Бока и Пиеро Отоне, социолози като Франческо Алберони. Енрико Сиути, консултант-редактор и дизайнер в компанията, е автор на графичните корици. През ноември 1963 г. той открива Sala Espressioni, проект на Идеал Стандарт, куриран от Джо Понти, който организира търговски и художествени изложби, показващи далновидност и силен усет за новите тенденции. Там са правени изложения на редица творци, между които Енцо Мари, Бруно Мунари, Акиле Кастильони, Пиеро Форнасети, Микеланджело Пистолето.


Решения на Идеал Стандарт за обзавеждане в чисти линии, интерпретиращи устойчивия начин на живот. Продукти: мивки Ipalyss, тоалетна и биде Tesi, смесители Ceraline, душ кабина Connect 2 .

Проектът Shell в Чезена, дело на Studio Piraccini + Potente Architettura, е изпълнен с Passivhaus и осигурява отопление от пасивни енергийни източници.

И днес, както и в миналото, геометричните структури на архитектурата и изчистеният дизайн помагат за опростяване на формите и за създаване на индивидуализирана среда.

Някои от тях след това участват в създаването на нови колекции санитарни изделия. Способността, мислите да бъдат претворявани в качествени проекти, е голямото наследство от миналото. „Простотата и чистотата на формите са в основата на проекта Идеал Стандарт“, казва Роберто Паломба. „Геометричните структури на архитектурата, абстрактното изкуство, чистотата на дизайна“, продължава той, „изразяват същите функционални и естетически ценности, които са и в основата на Вила Кацура в Киото, скандинавския дизайн и мебелите Shaker“.

Бъдещите цели на Идеал Стандарт включват: опростяване на формите за по-лесно приспособяване към индивидуалните потребности; създаване на иновативна цветова гама, която наред с неизбежното порцеланово бяло включва и матово черно, бледо розово и градинско зелено; изучаване на модерни технологии, способстващи за намаляване количеството на отпадните води. Ето защо бяха създадени Atelier Collections, проект, който чрез възобновяване на сътрудничеството с голямо дизайнерско студио вля свежа жизнена кръв в технологиите и дизайна. Освен това, ако добрият проект знае как да води диалог с науката, той ще е способен също и да подобри реалния живот и да предложи на хората усещането, че се чувстват истински добре. Това означава, че той e в крак с времето и е в състояние да си представи най-доброто от всички възможни светове. Със сигурност, обграждайки ни с чиста красота.

Ponti Z, емблематичните за петдесетте и шейсетте години на миналия век цветни модели. Трапецовидната вътрешна част на умивалника е гладка и без релеф. Формата й следва движението на ръцете при миене.

Някои исторически рекламни кампании. Престижни художници и графични дизайнери като например Фриц Фрикер, Пино Товалия, Ецио Бонини и Енрико Сиути са работили за Идеал Стандарт.

Архитектура, обърнала поглед към природата. В Милано, близо до Parco Lambro, The Park Towers, проектирани от студиото Asti Architetti, предлагат със своите два небостъргача, съответно на 22 и 15 етажа, решение за устойчив начин на живот. Мебелите и материалите могат да бъдат избрани от потребителите от каталог с най-добрите дизайнерски марки. Ideal Standard предлага Blend Curve и Tesi, Conca, Joy, ултратънките поддушови корита UltraFlat S, душ кабини Connect 2, вани Connect Air. Както и структурите за вграждане ProSys.


Ляво.Снимки на шоурума на Bea Group в Милано.. Долу ляво. Няколко заглавни страници от списанието на Идеал Стандарт, издавано на тримесечие от 1958 до 1969 г. Списанието е ръководено от Енрико Сиути, художник, графичен дизайнер, дизайнер и художник на керамика.


Дясно. Смесителите от серията Conca имат различни покрития, вариращи от по-традиционния хром до сатен. Шоурумът е жизненоважен за създаването на възнаграждаващо и емоционално преживяване, което надхвърля традиционните начини за демонстриране на продуктите. Долу дясно. Изложбена зала Idrosanitaria Canavesi в Традате, провинция Варезе.

Бизнес и култура

Желанието с щедрост и с ясна представа за бъдещето да се участва активно във формирането на обществото ни. Урок, който трябва да се запомни

През петдесетте и шейсетте години на миналия век Европа преживява момент на културна експанзия, вяра в бъдещето и прогрес. Културата върви ръка за ръка с промишлеността и резултатите от тази съгласуваност между тях все още продължават да бъдат важни ориентири за насоките на развитие. Компаниите се грижели за своите служители като организирали летни курорти, построили детски градини, библиотеки, спортни центрове. Идеал Стандарт инвестира по това време в проучвания и обучения. Издаваното от него на тримесечие списание за дома (от 1958 до 1969 г.) първоначално е било посветено на това, как хората да се чувстват добре в домовете, и на свързаните с това проблеми. След това от 1964 до 1969 г. вниманието му се насочва към благосъстоянието и социалната еволюция и списанието публикува статии от социолози и психолози, както и запитвания по различни възникнали въпроси, като например замърсяването, устойчивостта, болестите на богатството. В Зала Espressioni (от 1963 до 1968 г.), от друга страна, изложбената площ е била посветена на проучвания и като истински новатор Идеал Стандарт е подкрепял авангардното в изкуството и в дизайна. Отварянето на изложбеното пространство и наричането му Зала Espressioni (Залата на изразяванията) ясно декларира желанието да бъдат представяни свободно различни мнения и заявява търсенето на открит обмен и конструктивни дебати.

Espressioni, съгласно дефиницията от речника на Трекани: „Актът и начинът на изразяване, на съобщаване на другите за това, което човек чувства, мисли или желае“. „Мога да приема авторството на името Espressioni, което ми е скъпо, но заслугата за идеята за изложбена зала е на Ideal Standard и неговата решителност да превърне тази изложба в сърцето на Милано в нещо различно от статичното представяне на макети, в център на кипяща културна активност.“ Джо Понти.

Както казваше наскоро починалият архитект и дизайнер Енцо Мари, ако „истинската култура означава да произвеждаш, тогава задавай въпроси“. Американската компания отлично разбираше стойността на тази мисъл и, изпреварвайки времето, успя да асоциира името си с майсторските проекти и с културата. Представени бяха мебелите на Льо Корбюзие, инсталациите на Микеланджело Пистолето, ефектите на светлината и пространствата на братята Ахил и Пиер-Джакомо Кастильони, двеста и петдесетте вариации на женско лице от Пиеро Форнасети, експериментите на Бруно Мунари, динамичната среда на Еторе Зотзас, програмираното изкуство на Енцо Мари. Всички те, както и много други, бяха поканени да изразят своите мисли за връзките между работата, пространството и декорацията.

Обстановката, създадена през 1965 г. за Espressioni Room на Идеал Стандарт в Милано, е проектирана от братята Кастильони - Пиер Джакомо и Акиле. Долу. Друга снимка на изложба в културното пространство на Идеал Стандарт, представено в Милано през 60-те и 70-те години.