ВИБРИРАЩО

ЧЕРВЕНО

Страстно червено. Императорско червено. Огнено червено. А също и черешово червено, кърваво червено, керемидено червено. Възприемането на червеното варира в зависимост от културни ценности до природни феномени. Император Константин е носил аленочервени ботуши. Свети Амвросий се е обличал в тирийско пурпурно. Червените са роклите на булките в Индия. Също като узрелите череши, отправящи недвусмислена покана да бъдат откъснати и изядени. Обикновено говорим за рубинено червено, лачено червено, помпейско червено, оранжево-червено.

Специално издание

Поклон пред Енцо Мари. Специална серия в бриково червено бе пусната миналата Коледа. Museo е името на стенната закачалка за палта, проектирана за Zanotta през 1991 г. от родения в Новара майстор. Единичен елемент от устойчива на надраскване боядисана стомана.

> zanotta.it

Известни са Червеният площад и Червеният кардинал. Често точният нюанс се определя от обекта, за който се отнася. И в зависимост от количеството на жълтото или лилавото в червеното, очите ни възприемат оттенък, който освобождава повече или по-малко динамична сила, положителна или отрицателна енергия. За да разберем по-добре същността на тази широка хроматична палитра, говорихме с Франческа Валан, професор по промишлен дизайн, специализирала и в CMF-дизайна (цветове, материали, покрития).

Мисията Марс

Червената планета, името на която произхожда от железния оксид, който я покрива, е много популярна днес. Проект на НАСА, който се провежда от няколко месеца, търси признаци на древен микробен живот на небесното тяло. Космическият кораб Rover, който излетя от Флорида миналото лято, кацна в кратера Jezero на 18 февруари 2021 г. Оборудван със сложна екипировка, той събира проби от марсианска почва и скали.

> https://mars.nasa.gov/

Геометрията на килима

Колекцията Teorema, създадена от Елиза Осино, предлага триизмерен графичен подход с точната комбинация от геометрични фигури. Производител е Amini, марка ABC. Компанията произвежда и предлага на пазара както масови съвременни килими, така и изискани, лимитирани такива. Тя произвежда и по поръчка, и за големи доставки за обществени сгради.

> amini.it

Неподвластно на времето, червеното е емблематичен цвят. Популярно във всички култури, то променя нюансите си, но винаги се съчетава добре с други цветове, независимо дали е гланцирано или матирано като керамика.


Откъде да започнем, ако искаме да дадем определение на червения цвят?

Когато анализираме цвят, трябва да разграничаваме емблематичните от синтактичните цветове. Сред емблематичните намираме функционалните цветове (например този на пожарогасителя), историческите, които са се утвърдили с времето (напр. червеното на Ferrari), и материалните, които са специфични за даден материал и могат да бъдат реални, подражателни или предизвикателни. Например, когато говорим за керемидено червено, нямаме предвид цвят, а материал, керамика. Дефиницията надхвърля понятието за цвят и следователно има много силна, материална емблематична стойност. Тя е много по-широка от понятието за цвят. От цвета на керамиката може да се определи също и региона, където, както и периода, когато тя е била произведена. Облицовката, която архитект Джовани Муцио е избрал за сградата на Триеналето в Милано, от друга страна, е имитационен материал - клинкер. Изборът му е тясно свързан със строителните традиции на нашата страна и диалектически препраща към близкия Замък на Сфорците.


Някои нюанси на червеното са специфични за конкретни географски райони. Можете ли да ни дадете няколко примера?

В килимите от Близкия изток например преобладават различни много червени нюанси. Това се обуславя от корена на Бояджийския брош (Rubia tinctorum), растение от азиатски произход. Използва се за боядисване на тъкани, по-специално на вълна. Шеллак, от друга страна, е смола, кохинеален лак, извлечен от насекомото kerria lacca, което обитава Индийския субконтинент, Югоизточна Азия, южните райони на Китай и Япония. Червено-кафявият оттенък на къната се придава от листата на растението Хенна (Lawsonia inermis), известно от древни времена, особено в Близкия изток, района от който произхожда. То се среща и в Индия и Северна Африка, където се използва за временни татуировки. За възприемането на Марс като Червената планета също има конкретна причина. Много от скалите на нейната повърхност са богати на желязо и излагането им на въздух ги окислява и прави червеникави.


В наши дни много модни и дизайнерски колекции се отличават с топло червено. Защо избират този цвят?

В тези нестабилни времена предпочитаме да се обграждаме с неща, които ще успеят да просъществуват във времето. Търсим устойчиви, класически, лесни за комбиниране обекти. Емблематичните цветове, като например червеното, са неподвластни на времето. Топлото червено се среща във всички култури. Нюансът му се променя малко в зависимост от географския район, но то винаги се съчетава добре с други цветове, независимо дали е гланцово или матирано като керамика.

Чайник за всякакъв чай

В Китай приготвянето на чай е изкуство. Затова ценителите са готови да инвестират големи суми, за да си купят чайник Yixing от пурпурна глина, ценен материал, чието извличане е ограничено и са необходими 30 години, преди да започне обработката му. Чайниците Yixing (на снимката произведение на Юан Вейксин) абсорбират ароматите на приготвяните в тях чайове, запазват ги и след това ги отделят при следващо наливане на чай.

> easternleaves.co

Лимитирано издание на Джо Понти

Винченцо Кампо публикува единствено текстове, които самият той би желал да прочете. По тази причина през 2009 г., следвайки страстта си към типографията, той създава издателство Henry Beyle. Кратки текстове, монотипно оформени и отпечатани върху изящна хартия в ограничен тираж, съставляват каталог, разделен на шестнадесет серии. Току що издадени са Cuoche e Cucina от Джо Понти, от поредицата тетрадки за проза и изобретения. Отражение на свързаното жизнено пространство в оригинални рисунки. Според традицията характерни за изданието са хартията, шрифта и отпечатването на избран символ.

На забавен каданс

Изследвайки границите между изкуство и дизайн, формата и функцията, Алдо Бакер създава серия от произведения, представени в Париж. Поради свързаните с Covid-19 ограничения, Carpenters Workshop Gallery публикува Slow Motion, първата онлайн изложба на холандския дизайнер и художник. Десет произведения от камък във взаимодействие с елементи, третирани с традиционен японски лак Urushi, използван за защита на предмети, който с остаряването им ги изпълва с живот и подчертава цветовете. Предмети, предназначени да пребъдат.

> www.carpentersworkshopgallery.com/viewing-room/slow-motion/


Заек на деня

За художничката Тина Олкер дивият заек е символ на промяната и осъзнаването, нещо като кратък пътеводител за света на животните. От 2001 г. досега тя е създала портрети на повече от 1000 заека, които през следващия март ще бъдат включени в книгата „Зайци и богове“. Тя включва картини, стихотворения, рисунки, фотографии, записки и някои тайни, които да ни помогнат да разберем връзката между кафявия заек, гръцката митология и съвременното общество. 256 страници текст на английски и немски език. Заглавие на изображението: Заек на деня # 0854

> VIDEO --> www.youtube.com/watch?v=IhYpYJCmmpw&feature=youtu.be SITE --> tinaoelker.com


Студиото на Вико

През осемнайсети век къщите в Милано са били предимно с червени тухли. Архитектът и дизайнер Вико Маджистрети е вдъхновен от този исторически цвят, когато проектира Миланската къща на ул. „Консерваторио“ през 1963/66. Тук майсторът създава студиото си, което от 2010 г. е седалище на фондация със същото име. Това е важен адрес за онези, които искат да научат повече за мисълта и дейността на дизайнера, благодарение на добре организирания архив. Тук редовно се организират тематични изложби и конференции. В наши дни също и онлайн.

> www.vicomagistretti.it > www.archivio.vicomagistretti.it/magistretti


Изкуство в електроцентралата

В Бруклин, Ню Йорк, покрай канала Gowanu, е разположена електроцентрала, проектирана през 1904 г. от Томас Едуард Мъри. Сградата е изоставена от 1950 г. Под ръководството на швейцарската фирма Herzog & de Meuron 16-те хиляди квадратни метра се обновяват, което е придружено от възстановяване на района. Power House Art ще се превърне в многофункционално културно пространство с нестопанска цел, състоящо се от работилници, ателиета на художници и изложбени зали. Останете на линия!

> www.herzogdemeuron.com/index.html


Стъклени голи тела

Графичен и продуктов дизайнер с богато въображение, илюстратор, карикатурист, Фулвио Бианкони е един от най-продуктивните художници на стъкларската фабрика Venini през 50-те години на миналия век. Миналия септември изложба, посветена на неговото изкуство, беше курирана от Марино Баровие във фондация Cini на остров Сан Джорджо Маджоре във Венеция. Изложбата беше част от дългогодишния културен проект Le Stanze del Vetro за изследване и усъвършенстване на стъкларското изкуство на ХХ и XXI век.

> www.lestanzedelvetro.org


Цветове за рисуване

Raw Color е базираното в Айндховен студио на Кристоф Брах и Даниера тер Хаар. Тяхната дейност се фокусира върху различните начини на използване на цветовете в графичния дизайн, фотографията и продуктовия дизайн. В сътрудничество с Kvadrat, скандинавския лидер в иновациите в текстилния дизайн, те създадоха Planum, тъкан, направена с двойна плетка с вълнена повърхност. Анализирайки и възпроизвеждайки ръчно цветовете на ежедневни предмети, те избраха двадесет цвята от триста и петдесетте събрани проби. За да направят възможна една интерактивна среща с тъканите на Planum, след това те създадоха инсталацията Chroma Columns - кинетични колони, които могат да се ползват и като разделители на пространството. > www.rawcolor.nl > www.kvadrat.dk > www.febrik.com

Талкова здрави, толкова фини

Правоъгълни, кръгли, овални, но преди всичко здрави. Това са мивките Ipalyss, създадени благодарение на иновативната техника Diamatec, специална смес от алуминий и шамот, измислена от Идеал Стандарт, за да подпомогне дизайнерите при създаването проекти с високо ниво на сложност. В допълнение към белите и копринено белите изделия, проектираните от Studio Levien ултратънки мивки се предлагат и в десет нови цвята за още по-добра възможност за персонализиране.

> www.idealstandard.it

Както едно време

Раклата е прародител на всички мебели за съхранение на вещи. Джузепе Ареци, роден през 1993 г., я ползва за отправна точка при създаването на Hopper (страхотен дизайн!). Изработена от стоманена ламарина с дебелина 1,5 мм, тя е предназначена за употреба, както на открито, така и в помещения. Може да е с единична или с двойна седалка.

> www.giuseppearezzo.com > www.greatdesign.fr

Лак, каква страст!

Кадзухиде Такахама създава за колекция Simon на Cassina, помощната масичка Antella, която при необходимост може да се трансформира в елипсовидна маса. Конструкцията е с огледално или матово гланцово покритие, направено по древната традиция на японския уруши лак.

> www.cassina.com/it

Кавказки амфори

От местният сорт грозде в Лензуоло Бианко, град на границата между Италия и Словения, мечтата за автентично териториално вино се превръща в реалност. Всичко, от лозето до избата, се управлява от ритъма и философията на природата, свеждайки обработката до логиката на човешката „ненамеса“. Това е основната идея при вината, произведени от Йоско Гравнер. Да ги опитаме!

> www.gravner.it

Геометрично съвършенство

Modernist стриктно следва геометрията на правоъгълника. Изискан проект с класически извивки, този диван, проектиран от Левиан за Moroso, е вдъхновен от изработваните по поръчка мъжки костюми: безупречно ушити, с изтънчен вкус към материалите и детайлите. Леката тапицерия е омекотена с използването на копчета, които напомнят начинът на тапициране „капитоне“.

> www.moroso.it

Светлина на работното място

Настолната лампа Oblique на архитекта Винсент Ван Дуйсен е здрава и компактна. Светлината й покрива повече от метър повърхност. Последната иновация на Flos е оборудвана с безжично зареждане за смартфони и USB-C порт за други настолни устройства.

> www.flos.com

Фазата REM

Society Limonta Home Collection е италианската марка, която революционизира спалното бельо.Текстилната компания, основана в края на деветнадесети век, предлага комплекти от 100% лен, сред които трябва да отличим Rem, мек на допир чаршаф, в модерни цветове. Тъканта froissé е един от оставащите винаги актуални материали на базираната в Ломбардия компания.

> www.societylimonta.com

Ръчно тъкан жакард

В Зоагли, в Тигулийския залив от 1849 г. фабриката за коприна Cordani произвежда ръчно тъкан текстил на древни дървени станове. Гладките или орнаментирани копринени кадифета са изработени с прежди от органзин и украсени с вътък от чисто злато или сребро. Историческата колекция от около 80 жакардови дизайна периодично се актуализира с нови творения, също и по поръчка. Не изпитва недостиг на кралски клиенти.

> www.tessiturecordani.it

Ръжда и сила

Пазарските чанти на Сюзан Бийл са направени от 100% рециклиран найлон. Те заместват обикновените найлонови торбички, прости са и са устойчиви. Предлагат се в два размера: средни за носене на ръка и големи за рамото. Издържат над 20 кг.

> www.susanbijl.nl

Красотата на традицията

Горната и страничната им част е изработена от перфорирана четкана кожа. Обувките с връзки Оксфорд на Maison Margiela се характеризират с емблематичната кройка Tabi, вдъхновена в предната част на стъпалото от легендарните японски чорапи от 15-ти век със същото име. Декорирани в задната част с типичните за тях бели шевове. Ексклузивно произведени в Италия.

> www.maisonmargiela.com

Музеят на императорската пещ

В сърцето на Цзиндечжен, Китай, производството и износът на порцелан е древен бизнес. За да бъдат запомнени старите пещи, Студио Zhu-Pei създава музей, който е под формата на комини, но разположени хоризонтално. По този начин се ражда нов пейзаж, който напомня за старите сгради, в които са се намирали пещите, които периодично е трябвало да се разрушават, за да се гарантира топлинната им ефективност. Музеят на императорската пещ, който си заслужава да посетите!

> www.studiopeizhu.com